Jsme tu pro vás! Po-Pá 8:00 - 16:00 | Profesionální poradna 810 700 026

Vlasověda – co dělá reálně naše vlasy krásné a zdravé?

Holky z Pro-vlasy.cz
17. září ⋅ Ostatní

Po krásných a zdravých vlasech toužíme všichni. O to více, pokud se již potýkáme s nějakými problémy jako je třeba padání vlasů. Nevyhazujme zbytečně peníze oknem, pojďme na to systematicky.

Po přečtení tohoto článku pochopíte, jak postupovat, abyste se zanedlouho i vy mohli pyšnit krásnou zdravou hřívou.

Minilekce biologie

Vlas či chlup se makroskopicky rozlišuje na vlasový kořen, zanořený do folikulu, a vlasový stvol, který volně vyčnívá nad pokožku. Část folikulu je podle tvaru nazývána vlasová cibulka.

V její dutině se nachází nejdůležitější část folikulu – dermální papila, oblast s kmenovými buňkami, kde dochází k mohutnému buněčnému dělení a postupnému přetváření v cibulku vlasového stvolu. Ten je tvořen z keratinu a folikulem vyprodukovaných odumřelých buněk. Folikulární dutina je vystlána dvěma kořenovými pochvami.

Vlasový stvol se skládá ze tří vrstev: meduly, kortexu, kutikuly. Medula nebo-li jádro vlasu (dřeň) je centrální část vlasu a její struktura je houbovitá s dutinkami. Má pro vlas vyživovací funkci. U dlouhých vlasů ji najdeme pouze u kořínku.

Kortex je vláknitá vrstva a tvoří převážnou část vlasu. Je složena z neživých protáhlých buněk keratinu s obsahem granul melaninu. Kutikula je šupinatá vrstva, která tvoří přirozený obal vlasu a chránící ho před vnějším poškozením.

Co je to keratin?

Keratin je bílkovina (protein), která vzniká v buňkách. Proces vzniku různých struktur bohatých na keratin pak nazýváme keratinizace nebo-li rohovatění. Řadí se mezi nejhojnější bílkoviny, je základní složkou vlasů, chlupů a vytvářejí se z něho také nehty.

Vlas je tvořen z 90 % keratinem a z 5–10 % vodou. Dalšími složkami vlasu jsou lipidy (tuky), pigmenty a minerály. Keratinový protein se skládá z dlouhých peptidových vláken, která tvoří silná vlákna.

Keratin dodává vlasové struktuře sílu a elasticitu a zároveň určuje, zda naše vlasy budou rovné, kudrnaté nebo vlnité. V případě rovných vlasů je keratin rozprostřen rovnoměrně po celé délce vlasu. U vlnitých vlasů je rozprostřen nepravidelně, což ovlivňuje směr růstu vlasů a jeho následný tvar. Vlasový keratin je původně bezbarvá hmota, která svou barevnost získává až díky melaninu.

V kosmetických produktech pak můžete najít tzv. hydrolyzovaný keratin, který je získáván z vlny z ovcí a kromě toho, že má na vlasy hydratační, obnovující a vyhlazující účinky, zvyšuje odolnost vůči UV záření.

Často se také setkáte s pojmem brazilský keratin. Brazilský keratin je přírodní produkt založený na bází keratinu, který se používá v kosmetickém průmyslu k vyživení vlasů a jejich narovnání. Ošetření vám provedou v kadeřnickém salonu, ale je možné ho zvládnout i doma.

Vyživovat zevnitř nebo zvenku?

Na začátku je třeba si uvědomit, že vlas jako takový je už prakticky mrtvou hmotou, kterou lze na pohled upravit kosmetickými produkty, ale jeho kvalitu jako takovou už moc neovlivníme. 

Jediným způsobem jak tedy můžete ovlivnit strukturu vlasu a podpořit jeho růst je jeho výživa již od počátku, tedy od kořínků.

Živiny jsou do vlasu přiváděny krví. Je tedy potřeba, aby byla pokožka dostatečně prokrvená a aby krev dodávala ty správné živiny do vlasu. Největší vliv na kvalitu vlasů tak má logicky váš životní styl a váš celkový zdravotní stav.

Vitamíny a prvky pro zdravé vlasy

Jak již píšeme výše, vlas vzniká procesem keratinizace a při tomto procesu hraje hlavní roli prvek zvaný biotin. Biotin reguluje tvorbu mazu a ovlivňuje i vypadávání vlasů. Tento prvek, jinak také označovaný jako vitamin B7 nebo vitamin H, najdeme především v houbách, ale i v celozrnných obilovinách, ořechách, ovesných vločkách, luštěninách, vejcích a dalších potravinách.

Mezi další vitamíny, které byste měli zahrnout do jídelníčku patří především vitamín A, C, D, E a vitamíny skupiny B (B6, B12, B5).

Opoždění růstu vlasů, produkce menšího počtu a nižší kvality vlasů může nastat vlivem redukce stravy, deficitem bílkovin a její skladbě nebo vylučováním tuků z přijímaní potravy. Vlasy mohou ztrácet pigment, dřívě šedivět..

Nízká hladina stopových prvků (např.železo, selen, zinek, křemík či fosfor) může vést k zpomalení vlasového růstu. Naopak při hypervitaminóze vitamínu A se objevuje depigmentace, suchost a ztenčení vlasů až možnost vypadnutí.

V případě, že nemáte stravu bohatou na všechny tyto vitamíny a stopové prvky, zvažte užívání doplňků stravy